نکات مهم آموزش آنلاین ویژه اساتید

 

امروزه در دهه ای هستیم که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از امور تحت تاثیر قرار گرفته و شکل جدیدی را برای ارائه به خود گرفته اند که صد در صد آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست . بسیاری از دانشگاه ها و مدارس، تدریس آنلاین و مجازی را در پیش گرفتند. صدها هزار معلم باید به صورت آنلاین تدریس کنند و در نتیجه باید روش های خود را نسبت به گذشته تغییر دهند. تدریس آنلاین نیز نیازمند توجه، تلاش و صرف وقت بالا است. اگر شما جزء آن دسته از معلمان هستید که می خواهید از یک فرمول ساده تر و روش باکیفیت تر برای تدریس آنلاین استفاده کنید، حتماً این مقاله از مجموعه آموزشی رشدنو را تا پایان مطالعه کنید

نکات تدریس آنلاین

1. تدریس خود را ضبط کنید

اگر دانش آموزان مدام برای دسترسی به اینترنت مشکل دارند و نمی توانند صحبت های شما را به صورت زنده گوش دهند، بهتر است که صدا یا ویدئوی خود را ضبط کنید و آن را به دانش آموزان ارسال کنید تا آن ها بتوانند بدون وقفه تدریس شما را مشاهده کنند.

2. صورت خود را نشان دهید

تحقیقات نشان می دهد که تدریس های ویدئویی که در آن صورت معلم مشخص است و دانش آموزان به راحتی او را می بینند، تاثیر بیشتری دارد و نسبت به اسلایدشو ها نیز موثر تر است. پس تا جایی که می توانید هنگام تدریس، تصویر خود را به دانش آموزان نشان دهید.

3. ویدئو های کوتاه بسازید

ویدئو های طولانی تر از 15 دقیقه مشکلاتی را برای کاهش سرعت دانلود و حواس پرتی یادگیرنده ایجاد می کنند. اگر می خواهید چیز بیشتری بگویید، بهتر است که دو الی سه ویدئویی کوتاه ضبط کنید.

4. اسلاید ها را تست و آزمایش کنید

قبل از اینکه اسلاید های آموزشی و یا ویدئویی خودتان را به دانش آموزان ارسال کنید، اول باید آن را روی موبایل خود تست کنید تا ببینید که صفحات کاملا واضح هستند یا خیر. سپس سایز، رنگ، الگوی روی صفحه، سرعت تغییر عکس ها را بازبینی کنید. در نتیجه قبل از ارسال متوجه هر گونه قسمت نامفهوم، جابجایی و ناواضح می شوید و فرصت دارید که آن ها را اصلاح کنید.

 

 

5. از منابع مختلف استفاده کنید

اصلاً انتظار واقع بینانه ای نیست که بخواهید خودتان ویدئو های با کیفیت خیلی بالا و جدید و خلاقانه را در این تایم کوتاه آماده کنید. می توانید از منابع دیگر و دوره های آموزشی دیگر که از نظر خودتان مفید است، با قرار دادن یک لینک بهره ببرید.

6. اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان دسترسی کامل دارند

استفاده از منابع باز و گسترده باعث می شود که دانش آموزان هنگام دسترسی مشکل کمتری را تجربه کنند. اگر هرگونه منابع پیشنهادی قابل دسترسی نبودند، احتمالاً با حجم زیادی از ایمیل های دانش آموزان مواجه خواهید شد که زمان شما را هدر می دهد. پس سعی کنید منابعی را در اختیار آن ها قرار دهید که همه بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

7. دستورالعمل های مشخص را برای آن ها بیان کنید

مثلاً فرض کنید که ویدئوی آموزشی شما بیش از 15 دقیقه می باشد اما نکات مهم آن فقط در چند قسمت از این ویدئو وجود دارند. در چنین حالتی می توانید به آن ها اعلام کنید که فقط بخش های خاصی مثلاً دقیقه 13 تا 16 جزء قسمت های خیلی مهم هستند و در نتیجه دانش آموزان نسبت به این موارد کنجکاو می شوند. پس با اشاره کردن به قسمت های خاص، توجه آن ها را افزایش دهید.

8. فعالیت های تعاملی انجام دهید

سعی کنید فعالیت هایی را هم در نظر بگیرید که کلاس از حالت یکنواختی خارج شود و بتوانید از طریق آن با دانش آموز تعامل بیشتری داشته باشید. مثلا از امتحان های کوتاه یا همان کوییز استفاده کنید.

9. انتظارات واقع بینانه داشته باشید

زمانی که کوییز ها را طراحی می کنید، باید مطمئن شوید که همه سوالات از منابعی که در اختیار دانش آموزان قرار داده اید، طرح شده اند. همانطور که نمناک اشاره کرده است زمانی که از دانش آموز بخواهید مثلاً خلاصه تدریس ویدئویی شما را بنویسد، قطعاً روش خوبی را انتخاب نکرده اید. به جای این کار می توانید از یک کوییز 15 سواله استفاده کنید که پاسخ های کوتاه دارد.

10. از قابلیت اتوماتیک حضور غیاب استفاده کنید

اگر به دانش آموزان اعلام کنید که حضور آن ها زمانی مشخص می شود که امتحان کوییز را پشت سر بگذارند، در نتیجه آن ها بیشتر از همیشه تمایل به شرکت کردن در امتحانات پیدا می کنند و شما نیز از همین روش اتوماتیک، حضور غیاب آن ها را متوجه خواهید شد.

به نظر شما کدام یک از موارد مطرح شده در تدریس مجازی از اهمین بالاتری برخوردار است؟
 باید متذکر شد که در این مدل تدریس مجازی، مهم‌ترین عامل، کوتاه کردن محتوا و زمان جلسات است. در واقع مدت زمان تدریس را کم کنید و دفعات را بیشتر کنید. اگر کلاس درس طولانی باشد دانش آموز خسته می شود و حوصله اش سر می‌رود چرا که خیره شدن به مانیتور خسته کننده است. نتیجتاً هوشیاری خود را از دست داده و با موبایل خود مشغول میشوند و تمایلی به یادگیری نخواهند داشت . جلسات را نهایتا 30 دقیقه‌ای برگزار کنید. اگر در جلسه صبح چیزی به آنان یاد دادید عصر همان را بپرسید تا خوب تفهیم شود. حتی می‌توانید از والدین کمک بگیرید. البته ابتدا بگوبم که والدین معلم نیستند و با اصول آموزشی آشنایی ندارند اما اگر عملا به آن‌ها آموزش دهید که چگونه به فرزند خود کمک کنند، درمیابند که با یک بار و دوبار و سه بار روخوانی، مطالب به خودی خود جا نخواهد افتاد و یادگیری به تمرین و حل مسئله هم نیازمند است.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها