معرفی رشته تجربی

 

هرچند که به دوران انتخاب رشته نزدیک می‌شویم؛ تقاضا برای آشنایی با رشته‌های دبیرستان و هم‌چنین شرایط لازم برای انتخاب رشته افزایش می‌یابد. من سارا جعفری هستم و امروز قصد دارم کامل‌ترین معرفی رشته‌های تجربی را تقدیم شما عزیزان کنم. اگر برای شما‌ هم سوال است که رشته تجربی چه ویژگی‌هایی دارد و مناسب چه افرادی است و یا حتی به دنبال تحقیق درباره رشته تجربی هستید، به شما تبریک می‌گویم زیرا در این مقاله به معرفی رشته تجربی به‌صورت کامل خواهیم پرداخت و همه چیز درباره رشته تجربی را باید بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهم. درضمن در هر بخش از مقاله که در رابطه با اینکه رشته تجربی چیست دچار سوال یا ابهامی شدید حتما از بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا سریعا پاسخ‌گو باشم.

دروس رشته تجربی در دبیرستان هم حفظیات ، هم مفهومی و هم محاسباتی هستند. درس هایی همچون ریاضی و فیزیک بیشتر محاسباتی اند و ذهن پویا و فعال دانش آموز را می‌طلبد ، درسی مثل شیمی تلفیقی از محاسبات ، حفظیات و مفهومیست و در نهایت مهم ترین درس این رشته یعنی زیست شناسی ، بیشتر به صورت ترکیبی و مفهومی است .

درس زمین شناسی یکی دیگر از دروس رشته تجربی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در مقایسه با سایر دروس بسیار آسان تر است مخصوصا در شیوه آموزش نظام جدید که دو کتاب تبدیل به یک کتاب شده و در پایه یازدهم تدریس می‌شود. زمین شناسی ضریب کمی را در کنکور تجربی دارد به همین دلیل بیشتر دانش آموزان این درس را حذف و یا کمتر به آن میپردازند. البته برای مدرسه باید به همان اندازه که به درسهای دیگر اهمیت می‌دهید ، درس زمین شناسی را نیز اولویت قرار دهید و شامل امتحان نهایی در پایه دوازدهم نیز می‌باشد.

برای رشته تجربی چه درس‌هایی مهم است؟

در سال‌های اخیر با توجه به شدید بودن رقابت میان داوطلبان رشته‌های علوم تجربی، باید بدانید که تمامی دروس از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما از لحاظ عددی فعلا به این قانع باشید که هر درس یک ضریبی را به خود اختصاص می‌دهد؛ اگر براساس همین ضرایب بگوییم که چه درس‌هایی برای رشته تجربی مهم است باید بدانید که در میان دروس عمومی، درس ادبیات و دین و زندگی بالاترین ضریب و در میان دروس اختصاصی هم درس زیست و سپس درس شیمی بالاترین ضریب را به‌خود اختصاص داده‌اند و از این لحاظ مهم‌ترین دروس رشته تجربی محسوب می‌شوند.

رشته تجربی مناسب چه افرادی است؟

از بیشتر دانش‌آموزان وقتی درباره انتخاب رشته تجربی سوال می‌شود، یک جواب تکراری می‌دهند: «می خواهم پزشکی بخوانم». حال این پزشکی خواندن می‌تواند بین رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دامپزشکی تقسیم شود.
وقتی از همان دانش آموزان می‌پرسیم که چرا می‌خواهید پزشک شوید؛ بیشترشان این جواب را می‌دهند: «بازار کار و درآمد پزشکی خوب است».
اشتباه این افراد از آن جایی شروع می‌شود که فکر می‌کنند پول، تمام چیزی است که برای انتخاب یک رشته نیاز است.

اگر به پزشکی و علوم آزمایشگاهی علاقه‌مند هستید و توان جسمانی و روحی برخورد با شرایط بیمارستانی را دارید می‌توانید در این رشته موفق شوید. بیشترین مباحث این رشته بحث در مورد علوم طبیعی و تجربی است.افراد علاقه‌مند به این شاخه دارای ذهنی پرجنب‌وجوش و فعال، شخصیتی ریسک‌پذیر و هیجانی و با قابلیت ارائه‌ی کارهای گروهی هستند. این‌گونه افراد دنبال زندگی منظم و یا ساعات کاری به‌موقع نیستند و مانند پرستاران یا پزشکان می‌توانند در ساعات مختلفی از روز با کار تیمی نتیجه‌ی مطلوب را بگیرند. این افراد بودن در جمع و فعالیت‌های گروهی را بر فعالیت‌های انفرادی ترجیح می‌دهند. باتوجه به توضیحات فوق، امیدوارم متوجه شده‌باشید که چه افرادی می‌توانند در رشته تجربی تحصیل کنند.

معرفی زیرشاخه های رشته تجربی

سوالات درباره زیرشاخه‌های علوم تجربی بسیار زیاد است. اما اول بهتر است به‌معرفی زیرشاخه‌های رشته تجربی بپردازیم؛ نکته اولی که باید بدانید این است که زیر رشته‌های تجربی، زیرمجموعه‌های رشته تجربی و … همگی یک مفهوم دارند. باتوجه به تعداد زیاد رشته‌های دانشگاهی تجربی، برای انتخاب رشته کنکور این رشته‌ها را در 5 زیرگروه تقسیم‌بندی کرده اند و در هریک از زیرگروه‌های رشته تجربی، تعدادی از رشته‌های تجربی در دانشگاه قرار گرفته است.

یکی از مهمترین و محبوب ترین رشته های گروه تجربی، رشته پزشکی است. این رشته هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد و از پرطرفدارترین رشته ها بین دانش آموزان به حساب می آید. اکثر دانش آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند.

از جمله مشکلات رشته ی پزشکی، طولانی بودن دوره و طاقت فرسا بودن آن است،که در ایران این دوره حدود 7سال میباشد.محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالانتان و نداشتن درآمد تا پایان دوره ی تحصیلتان. بر همگان روشن است که مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحت های شدید، کم کم بر روحیاتتان تاثیر منفی می گذارد. پس این رشته مناسب کسانی است که توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند.
پس از اتمام دوره ی تحصیل، همه ی دانشجویان ملزم به گذراندن دو سال طرح پزشکی در مناطق محروم و خدمت سربازی (پسران).

بازار کار رشته پزشکی از منزل شخصی شروع و تا بيمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کليه مراکز درمانی در بخش های دولتی و خصوصی، ورزشگاه ها و غيره گسترش می يابد و در صورت بضاعت و توانائی مالی امکان تأسيس مطب را نيز می توان يکي از بخش هايی دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم می کند. درضمن از طریق لینک معرفی رشته پزشکی به کامل‌ترین معرفی این رشته می‌توانید دست پیدا کنید.

شت

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها